Nikon D300 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D300 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,5

raichu 10-05-2010

hoi,
ik heb hem regelmatig op P gezet en ook buiten foto's gemaakt en dan zijn ze gelukkig scherper, niet allemaal maar wel een heel aantal. Het is een hele kunst om bewegende foto's te maken, maar oefening baart kunst. Bedankt voor je reactie.

JohnWZ 31-05-2009
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Ik kan hierover heel kort zijn: In dit segment is er geen betere camera. Het is de kleinste camera uit het professionele gamma van Nikon. Enkel camera's die een veelvoud van deze camera kosten geven marginaal betere resultaten. Dit wordt ook onderbouwd door diverse reviews van professionals.

Met de aanschaf van deze camera moet men zich wel realiseren wat men koopt. Het is geen camera met tig automatische programma's zoals op een compact model camera. Met deze camera zul je moeten werken. Zelf instellen om de beste resultaten te behalen. Zelfs de flitser zal niet automatisch opkomen. Kennis van fotografie is hierbij meer dan wenselijk. Mensen die zeuren over slechte automatische instellingen hebben waarschijnlijk de verkeerde camera gekocht en wat ruis betreft is deze camera het beste wat er momenteel te krijgen is. (tot en met 3200 ISO nagenoeg ruisvrij, lees eventueel de review op www.dpreview.com)

Als de uiteindelijke foto toch niet geworden is wat je dacht, kun je deze, zeker in RAW, nog prima corrigeren. Ik heb hiermee al zeer opmerkelijke resultaten behaald. Ik gebruik hierbij Capture NX 2 en Photoshop CS 2.

wijnands 15-05-2009
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Na een kleine 3 jaar met de D50 geschoten te hebben had ik het gevoel dat ik toe was aan een stapje hoger. Toen ik in de winkel naar een D90 aan het kijken was maakte ik de fout om de D300 ook op te pakken. FOUT! Dat had ik dus niet moeten doen! De D300 ligt zo zalig in de hand dat je 'm bijna niet meer wil teruggeven. Keuze was dus eigenlijk al gemaakt.
De camera is wat zwaarder, de doos is een stuk zwaarder vanwege het dikke boekwerk wat meegeleverd wordt. Dit is echt nodig om alle mogelijkheden van deze camera te doorgronden want er zit veel op. Aanzetten en foto's maken is kinderlijk eenvoudig. Echt het uitereste uit de camera halen is dat bepaald niet.

Foto's maken. Begin gewoon in matrix en enkelvoudige AF stand om even te wennen aan de camera en te genieten van de ontzettend heldere 100% zoeker. Ga daarna 's spelen met de standen van het AF systeem. Tot mijn stomme verbazing merkte ik dat 3D tracking echt werkt zoals de fabrikant aangeeft. Een bewegend object met een beetje contrast wordt gewoon door je zoeker heen gevolgd. Heerlijk bij bijvoorbeeld vliegende vogels.

Lichtmeten werkt uitstekend, matrix is zowaar nog bruikbaar ook bij landschappen bij redelijk mooi weer (zie voorbeeld), iets wat bij de D50 wel anders was. Wel heeft de D300 de neiging om iets over te belichten, ik stel 'm nu, zeker bij lekker weer, standaard in op -0.3 of zelfs -0.7

Continue schieten gaat, als je van een D50 komt, echt verbluffend. Zelfs op RAW en met een relatief traag 80x kaartje kan op continuous high lekker blijven schieten, heb 't geprobeerd tot een foto of 30 en merkte geen enkele vertraging.

Hoge iso's is geen probleem voor de D300, 1600 ziet er minstens zo goed uit als 800 op de D50. daarboven ga je ruis krijgen maar op 3200 is het heel beheersbaar en kun je nog mooie 10x15 printjes maken.

Beeldkwaliteit is super zo zie ik mijn simpele sigma 70-300 gewoon beter presteren.

Met een D300 ga je wel wat hogere eisen aan je lenzen stellen, je haalt meer uit je uitrusting en dus zie je ook eerder de tekortkomingen.

Fijne dingen aan deze camera zijn ook dat 'ie nikon flitsers draadloos kan aansturen en dat je bij oude Ai lenzen ook gewoon lichtmeting hebt.

jgugelot 02-12-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Ik ben een amateurfotograaf en was in het bezit van een D70. Ik wilde overstappen naar een semi-professionele camera om de volgende redenen:

- D70 ruis : Ik was vooral ontevreden over de vele ruis op ISO's boven de 200 op de D70. Dit is een algemeen probleem van Nikon.
- robuustheid van een nieuwe semi-prof (magnesium ipv plastic)
- kleine scherm D70
- stof op CCD (d70 heeft geen self-cleaning)
- de hoop op betere kwaliteit foto's van een semi-pro-cam

Ik heb de D300 nu 3 maanden in bezit en gebruik hem met de lenzen: Nikkor 18-200 VR, Nikkor 50mm 1.4 en Sigma 10-20mm.

Ik ben op zich erg tevreden met de D300 hoewel er ook een paar nadelen aan zitten. Tijdens een maand lang intensief fotograferen op vakantie heeft hij goed gepresteerd.

De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:
- Weining ruis ook op hoge ISO's. Zelfs op ISO1600. Nikon is het dus eindelijk gelukt.
- Groot helder scherm scherm: daardoor zijn foto's goed te beoordelen vanaf het scherm
- Bediening is erg ergonomisch
- Groot en zwaar! Dit kan zowel een voor- als nadeel zijn, ik zie het als voordeel. (vergeleken met Canon is Nikon sowieso wat groter/zwaarder).
- Ik vond live view (beeld op schermpje ipv door zoeker) altijd een beetje onzin en echt iets voor compactcamera's maar het is echt makkelijk in sommige situaties bijv als je achter een publiek staat en eroverheen wilt fotograferen.

Nadelen:
- Witbalans bepaling is niet goed: hoe minder licht, hoe slechter de witbalans. Ik schiet alles in RAW dus dan is het makkelijk te corrigeren maar met JPG is het wat vervelender.
- Nieuwe Active D-lighting heeft geen nut bij fotograferen in RAW.
- Toch nog snel stof op de CCD, ondanks vele self-cleaning moest de CCD na een maand (outdoor) vakantie fotografie door de fotozaak worden schoongemaakt.
- 14bit RAW is mooi, maar de bestanden worden zo groot (15-20mb) dat je erg veel geheugen nodig hebt voor bijv een maand vakantie.

Miel van Gerven 11-11-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

ja ik lees allemal vragen zou ik een D300 kopen ja natuurlijk,ik weet het ook niet wat er volgende week gebeurt, je kan niet blijven wachten,je leeft nou en gisteren is geweest.ik heb de d80 en de d300 het werk perfect en de opbjectieven de 14-24mm 4.0 de 24-70mm 2.8 en 80-200mm 2.8 en de macro 105mm 2.8 mvg Miel

Johnj 20-05-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

De D300 een half jaar in bezit,heb hem gekocht ter vervanging van de Fuji S3 pro waar ik heel veel plezier aan beleefd heb. De opvolger gekocht een S5pro geweldige camera maar langzaam met opslag en opname(snelheid heb ik eigenlijk niet nodig voor macro opname van sieraden)maar goed een mens wil meer,mede daarom gekozen voor de D300( lekker snel 8bps en de snelle opslag was een verademing)dit is nu mijn 7e digitale camera waarvan de 4e spiegelreflex.Ik heb best een boven gemiddelde ervaring met fotograferen maar wat een tegen vallende kleuren en slechte wit balans ook de ruis in de hogere iso is tov de S5pro een tegenvaller ondanks de persoonlijke instellingen,ik heb van alles geprobeerd maar vergeleken met Fuji een mager contrast en een mindere camera

Peter_O 11-05-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Eindelijk heb ik de overstap gemaakt naar de kleinbeeld digitaal. Wilde eerst de D200 kopen maar ik heb op aanraden gewacht. Wat een pracht apparaat. Ook ik kan al mijn lenzen nog gebruiken en voor het telewerk ligt de D300 met een MB10 perfect in de hand.

Patrick Smithuis 11-05-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Zo uit de doos, zonder de camera verder in te stellen, zijn de plaatjes een beetje levenloos. Nikon zou er goed aan doen de standaard instellingen een beetje op te krikken. Beetje warmer, beetje meer contrast. Mijn eerste sessies met deze camera waren eigenlijk een beetje een teleurstelling. Maar dan, voor diegene die bereid is te experimenteren met witbalans, picture control en een aantal verschillende lenzen, gaat er een wereld open. Wat een camera! Zitten naar mijn smaak wel te veel toeters en bellen op, met name scherpstellen op 51 punten heb ik niet zo nodig. Het hoge gewicht stel ik overigens wel op prijs. Die camera's die bijna vanzelf wegvliegen geven nooit zo'n degelijk gevoel. Wel goeie lens bij kopen en niet de 18-200 die zo uitgebreid wordt aangeprezen. Enige nadeel is dat het vaak voorkomt (omdat de camera er om vraagt voor iedere situatie goed te worden ingesteld) je na een avond fotograferen in een halfdonker restaurant, je de volgende middag met stralende zonneschijn spelende kinderen zit te fotograferen met ISO 1600 en de white-balance op gloeilamp. Voordat je kunt beginnen dus eerst 3 hendels en 6 knoppen omzetten. Maar dan wel goeie foto's!

Tjiftjaf 20-11-2011

Hallo Patrick,
Noem eens een goede lens? Heb zelf ervaring met een 18-200mm wat ik toch wel een redelijk goede lens vind. Het is natuurlijk wel een compromis lens. Groot hoek + tele samen is toch wel gemakkelijk. Heb ook nog een (goedkope) 18-55mm kitlens gehad, maar die was echt slecht. Met name de scherpte, was ver onder de maat.
Ben benieuwd naar je antwoord.
Groet Tjiftjaf

osihans 04-05-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Na een paar jaar D70 ervaring (en vele jaren Nikkormat-FTN en EL met Nikon-lensen) onlangs overgestapt naar de D300. In vergelijking met de D70 in alles een verbetering. Deels natuurlijk door technische verbeteringen die je bij alle merken ziet, maar ook gebruiksgemak, typisch Nikon. Met deze camera kan ik ook mijn oude lenzen goed gebruiken, bijvoorbeeld de 35mm/f2.0 en de 105mm/f2.5.

Ellen Amstelveen 29-04-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

De D 300 is een prachtig toestel en hij komt in reviews beter uit de test dan de D 200 (die ik ook al goed vond). Samen met de lens Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED heb ik nu een mooie combinatie. Wat wel even een probleem was, is Windows Vista. De verkenner werd er steed uitgegooid en ik kon geen foto's bekijken die in RAW waren genomen. Voor degenen die daar ook een probleem mee hebben; zoek op nikon codec en download de laatste update.

DaddyO 12-04-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

De NIKON D300 vind ik een fantastische camera. Op de automatische stand komen er onder moeilijke omstandigheden prachtige foto's tot stand, en dan heb ik de andere programma's nog niet eens allemaal uitgeprobeerd. Je kunt met een gerust hart met dit toestel expirimenteren - je kunt altijd het toestel weer in de fabrieksstand terug laten zetten - Ik heb er een 300 mm zoomlens bijgekocht, en een goed UV filter om de lens te beschermen. Toestel plus lens zijn robuust, liggen zwaar in de hand, maar dat vind ik wel prettig. Tijdens de zoekfase heb ik ook andere NIKON camera's uit de D-serie bekeken, maar die vond ik toch allemaal wat kunststofachtig. En uiteindelijk ga je dan toch voor de degelijkheid van dit toestel. Het is geen goedkoop toestel, maar ik heb nog geen moment spijt van mijn aankoop.

Fotofanaat 06-04-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Ik heb de D300 nu drie maanden in bezit als opvolger van de D70s. Het is een onvoorstelbaar goede camere: voor het eerst heb ik zelfs betere foto's dan met mijn analoge F100. Vooral het vrijwel ontbreken van ruis in de hogere gevoeligheden is super: met deze camera hoef je niet snel naar flitslicht te grijpen. Ook de kleuren zijn prima en natuurgetrouw. De active D-lightning (met drie instelstanden) is voor contrastrijke onderwerpen (hard zonlicht) een uitkomst - zeker als je geen gelegenheid hebt om op zachter licht te wachten. De camera is vrij zwaar en robuust, maar dat vind ik eerder een voordeel dan een nadeel ondanks dat ik vrij kleine handen heb.

rgalex 14-01-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Met de Nikon D300 heeft naar mijn idee Nikon wederom een nieuwe standaard gezet - de wijze waarop Nikon in staat blijkt om professionele techniek voor een, zij het niet lage, maar vergeleken met een professionele camera, heel redelijke prijs aan te bieden, verdient grote lof.

persoonlijk vind ik het grote verschil met Canon dat Nikon in staat is echt doordachte ontwerpen te maken, menustructuren die begrijpelijk zijn en een camera die gewoon logisch is (Canon moet het veel meefr hebben van de enorme marketing en techno hype die men aan haar camera's probeert op te hangen, die weliswaar ook zeer goed zijn maar net dat stukje raffinement missen dat Nikon eigenlijk al die jaren al voor heeft).

Bezit naast de D300, ook de D200 en de D70 tesamen met een reeks van Nikkor lenzen - de 28-70mm / 2.8, de 80-200/2.8, de 80-400/4.5-5.6, de 18-200/3.5-5.6 (er handig als je slechts één lens mee kunt nemen) alsmede de Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX.
Samen met deze lenzen, metname de 2.8 objectiven, biedt een toestel als de D300 een kwaliteit waar je tot voor kort als amateur enkel maar van kon dromen, zoals gezegd omdat ze bij Nikon in staat zijn geweest percies die features van de professionele camera te behouden die interessant zijn voor de amateur (maar ik maak me sterk dat zelfs een professional zonder meer genoegen zou nemen met een camera als de D300).

Maralex 13-01-2008
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Als je kijkt naar de kwaliteit van de foto's is de kwaliteit van de lens voor het grootste bepalend. De foto's gemaakt met de AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8D zijn van geweldige kwaliteit.
De mogelijkheden (instellen persoonlijke smaak) zijn er in overvloed.
Zelf heb ik in eerste instantie niet veel gewijzigd.
Aangezien ik al een aantal Nikon toestellen heb gehad is het gebruiksgemak voor mij vanzelfsprekend en dus prima.
De camera is degelijk gebouwd en zal bij normaal gebruik jaren meegaan.

D.Jacobs 17-12-2007
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Ik heb de camera ter vervanging van mijn D70S gekocht waar ik ook al laaiend enthousiast over was. Ik gebruik de camera voornamelijk voor theater en musical fotografie i.c.m. Nikkor 2.8 lenzen.
Wat een Super camera is dit ! De kleuren zijn werkelijk gewelidig hij is supersnel en vooral de 51 AF punten zijn een top-uitvinding.

Voor mij niets anders dan lof voor deze camera !

Hans Grimm 06-12-2007
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Met deze camera maak ik mijn overstap van analoog (Olympus OM1/2/4) naar digitaal. Ik stond op het punt de D200 aan te schaffen, maar heb op de rem getrapt toen ik de aankondiging van de D300 nog net op tijd ontving.
Heb de camera nu een week in huis, samen met een Nikon 18-135 en een Tokina 12-24, en na flink wat fotowerk op lokatie ben ik al compleet met deze digitale vriend vergroeid. dit ligt wel heel dicht bij de absolute perfectie. er komen wat trips naar Berlijn en zo aan, dus de echte vuurproef volgt nog!

Robert64 02-12-2007
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Na de D70s is dit mijn 2e Nikon. Eerste indrukken: solide, snelle AF, mooie beelden en veel (menu)mogelijkheden. De grip MB-D10 is ook zeer solide en biedt extra gebruikersgemak bij verticale opnamen. De eerste 150 opnamen bekeken en die stemmen zeker tot tevredenheid. De WB op Automatisch is goed te noemen, maar ik verkrijg met handmatige instelling, bijvoorbeeld op 'shade' nog immer een beter resultaat. (In NEF kun je uiteraard de WB nadien ook nog aanpassen in de meegeleverde Capture NX). Ik ben zeer blij met deze body, de eerste resutaten zijn geweldig, óók bij hogere ISO-waarden.

jetex 30-11-2007
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

heb deze camera nu een paar dagen en moet zeggen wat een beest!!! supersnel t.ov mijn D80, menu`s zeer uitgebreid heel veel mogelijkheden en de belangrijke zaken zitten nu onder handbereik. kwaliteit foto`s zeer goed. SUPER.

Rapsskater 29-11-2007
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Na een jaar heel tevreden met mijn D80 te hebben geschoten, heb ik nu de D300 in bezit. Wat meteen opvalt, is de praktische indeling op de body; alles direct onder handbereik !

Eerste indruk is uitstekend, een dikke 10. Autofocus is snel en de sluiter sluit als een 'huis'.

Ook de eerste beelden zijn perfect, idd gratis software voor beeldbewerking meegeleverd.

M Lammerse 22-11-2007
Geschreven voor: Nikon D300 zwart

Mijn eerste impressies over de D300.
Sinds enkele uren ben ik in het bezit van deze D300. De D300 is de nieuwe DX formaat camera van Nikon en kan worden gezien als de opvolger van de D200.
Als u de D200 kent, dan zal u opvallen dat er grote gelijkenis is tussen beide modellen. Ook qua gewicht zit er nauwelijks verschil tussen beide camera's. Het grootste verschil qua uiterlijk is het grote 3 inch lcd scherm, met een schitterende hoge beeld kwaliteit. Verder zit het afdichtingsrubber nu vast aan de body,
Onderhuids zijn de verschillen groter.
Zo is de D300 de eerste Nikon camera met live-view, een modus waarbij het mogelijk is om foto's te maken via het LCD scherm, dekt de zoeker 100% van het beeld, een nieuwe en betere auto-focus module, met maximaal 51-focus punten. Is de camera sneller (max. 8 beelden per seconde met optionele grip en 6 zonder) en heeft de camera een maximale resolutie van 12,3 MP, en 14 bit kleurdiepte. Verder heeft de camera nu ook een instelbare sensor schoonmaak modus, is er de mogelijkheid om focus calibratie uit te voeren (handig bij front- back focus) is er een HDMI aansluiting .

Nu na ongeveer 60 fotos' gemaakt te hebben valt het me op dat de JPEGS in hogere ISO waardes (800 en 1600) er prima bruikbaar uitzien, en dit is trouwens prima waarneembaar op het zeer goede lcd scherm. Verder valt me op dat de auto witbalans ook verbeterd is. Focussing is perfect en heel snel (getest met de 28-70 AF-S lens)

Het enige nadeeltje wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is, dat voor mij als brildrager je bril echt goed tegen de zoeker aan moet houden om alle instel informatie in de zoeker goed te kunnen zien.

Als extra zat er bij in de doos nog een code om 'gratis' van NX gebruik te kunnen maken. NX is de software van Nikon om type NEF files volledig te kunnen bewerken.